TPMS Sensoren

Bumo Banden kan allerlei problemen met sensoren (TPMS) in wielen oplossen.

TPMS Direct

Een TPMS direct systeem meet de bandendruk via een in het wiel gemonteerde TPMS sensor. Deze informatie wordt draadloos verzonden naar de boordcomputer in de auto. Afhankelijk van het type display dat de autofabrikant gebruikt krijgt u als berijder de exacte bandenspanning van de 4 banden te zien, of enkel een waarschuwing zodra er iets mis is met 1 van de banden. Directe systemen zijn erg precies omdat ze de bandenspanning per wiel meten, en ook werken op het moment dat de auto stil staat.

TPMS indirect

Bij een TPMS indirect systeem meten de ABS en de ASR sensoren de rotatiesnelheid van de afzonderlijke wielen. Indien er sprake is van bandenspanningsverlies dan gaat het betreffende wiel sneller draaien en geeft het systeem een signaal. Bij modellen met een indirect systeem kunt u de normale ventielen gebruiken en hoeft u geen TPMS sensor in het wiel te monteren. Wel moet u bij een bandenwissel in sommige gevallen rekening houden met een inleermethode. ( reset)

Type sensoren

Universele Sensor – Lege TPMS Sensor waar de benodigde data via een tool geprogrammeerd kan worden.

Multi Sensor – TPMS Sensor met meerdere protocollen voorgeprogrammeerd waarbij je het gedeelte voor de betreffende auto activeert. Dit kunnen wij voor u verzorgen.

Autospecifieke Sensor – Voorgeprogrammeerde TPMS Sensor voor 1 auto. Deze worden altijd besteld specifiek voor uw auto.

Wetgeving

Per 1 November 2014 is er een TPMS wetgeving vastgelegd in de Europese richtlijnen ECE-R64. Dit betekent dat elke nieuwe verkochte auto vanaf dat moment, door de fabriek moet zijn uitgerust met een TPMS (bandenspanningscontrole) systeem. Dit kan op twee manieren, door het bekende ABS systeem of door interne sensoren in het wiel. Dit laatste is het meest nauwkeurige systeem omdat de TPMS sensor in het wiel de situatie op dat moment meet. ABS meet alleen de rolomtrek en zal bij een afwijking reageren. Vanaf het moment dat deze wetgeving van kracht is op een auto, kan en mag het waarschuwingslampje niet meer uitgezet worden.

De waarschuwingsinrichting van het controlesysteem voor de bandenspanning van personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven.

HUF Schrader wiel sensoren Baolong TRW inleren uitlezen TMPS tyre pressure monitoring system